Štamgast & Gurmán
Toto je inzerce. Proč ji ještě u nás nemáte také? Více ZDE
GurmanTV
Medoks Spot

OBRŇTE SE NA CHŘIPKOVOU SEZÓNU DÍKY KVALITNÍ STRAVĚ. JAK NA TO?

OBRŇTE SE NA CHŘIPKOVOU SEZÓNU DÍKY KVALITNÍ STRAVĚ. JAK NA TO?

9. 10. 2017 - Už před příchodem podzimních chladných dní dostáváme ze všech stran upozornění, abychom byli na příchod „virové podzimní sezóny“ připraveni. Na základě této zprávy v nás vyvolávají strach z možného chřipkového onemocnění.

Ke strachu z onemocnění, se vlivem zkrácení dnů (zkrátí se délka slunečního svitu), přidá i pesimistické myšlení a podzim se stává pro mnohé „nelibým ročním obdobím“. Vhodně zvolenou stravou je možné naši náladu ovlivnit, začněme tedy od psychiky.

Podzim je obdobím, kdy se v nás přirozeně probouzí sytící fáze, před příchodem zimy. Pokud zvýšíme množství konzumovaných potravin, náš trávicí systém bude více pracovat a tím se zvýší i tělesná teplota. Pro podporu a správnou funkci trávicího systému zařaďme do jídelníčku kysané mléčné výrobky nebo si kupme probiotickou měsíční kůru. Pozitivní nálada rovná se spokojené trávení.

Podpořte imunitu

„Dále zařaďme vhodné tuky s převahou omega3 nenasycených mastných kyselin. Omega3 nenasycené mastné kyseliny mají prokazatelně protizánětlivé účinky, proto jsou vhodnou složkou našeho stravování právě v podzimních měsících. Navíc tuky umocní pocit sytosti, což pozitivně ovlivní naši psychiku. Tuky konzumujme přes den, ne na večeři a v pozdních večerních hodinách,“ doporučuje Mgr. Milan Merva, specialista na zdravý životní styl a osobní trenér. Zdroje omega 3 nenasycených mastných kyselin: mletá lněná semena nebo lněný olej, konopný olej, 2-3x týdně zařadit mořské ryby. Je vhodné také do jídelníčku zařadit mandle, mandlové máslo a slunečnicová semena. Bohatě obsahují vitamin E, což je silný antioxidant.

Zařaďte do jídelníčku zdroje vitaminu C. Až 5 krát větší zdroj vitaminu C jsou rakytník, šípky a kiwi. Ale postačí i potraviny s relativně vyšším množstvím vitaminu C: citrusové plody nebo ze zeleniny kysané zelí. Pravidelnou konzumací potravin s vitaminem C pozitivně ovlivníme naši psychiku, neboť právě vitamín C máme spojený se silným obranyschopným účinkem.

Vláknina vás příjemně zasytí

Pro celkový zvýšený příjem potravy je vhodné konzumovat zeleninu, která obsahuje velké množství sytící vlákniny, ale představuje malé množství kalorií. Obzvláště listovou zeleninu lze kombinovat s mnoha potravinami. Pokud nejste příznivci zeleniny, lze najít, jako bohatý zdroj vlákniny například luštěniny. Luštěniny konzumujeme tepelně upravené, což v chladných podzimních dnech příjemně tělo prohřeje. Lepší stravitelnosti lze dosáhnout umixováním, propasírováním, umletím a použitím vhodného koření (libeček, majoránka, saturejka, tymián) nebo v kombinaci s listovou zeleninou a zelenými natěmi. Luštěniny vždy namáčejme do studené vody, nikdy ne do teplé, mohly by zkysnout. Do vody nepřidávejme ani sůl, ani sodu.

Pro zahřátí jsou v podzimních měsících výborné vývary (drůbeží, hovězí). U vývarů dbejme na kvalitu masa a kostí (především morek z kostí dělá vývar vývarem). Pro ty, kteří nesní k obědu hlavní jídlo a vývar najednou, může být vývar hlavním chodem. Vložme si do vývaru extra porci (80-120g) libového masa navíc, aby nás zasytil.

Náladu zvedne sport nebo vitamin D

Pro zlepšení nálady můžeme doplnit do organizmu vitamin D. Buď z potravinových doplňků nebo přirozených zdrojů (mořské ryby, rybí tuk, vaječný žloutek, krůtí játra nebo mléko). Za normálních okolností, se vitamín D tvoří v kůži působením slunečního záření. Na podzim slunečního svitu ubývá, proto můžeme podpořit tvorbu z jiných dostupných zdrojů.

Pohyb, jako prostředek k redukci hmotnosti, relaxaci, meditaci nebo jako zdroj endorfinů, je doporučován celoročně. Pokud se věnujeme vytrvalostním sportům, systematické tréninkové přípravě nebo závodíme aktivně i v podzimních měsících, doporučuje se zvýšení příjmu sodíku (množství je individuální, roli hraje více faktorů) ve stravě i během sportovní aktivity. Po sportu potom doplnění draslíku a hořčíku. Jako zdroje minerálů můžeme využít iontové nápoje nebo sůl, která sodík obsahuje. Pro doplnění draslíku a hořčíku jsou skvělým přirozeným zdrojem ovocné smoothie.

 

Zdroj: Media Advice, s. r. o., www.muzemejistzdraveji.cz

Foto: Pixabay


Pokud vás zajímá gastronomie, máte rádi dobré jídlo a pití, navštěvujete kvalitní restaurace, kavárny a bary, pak čtěte také tištěný gastro magazín Štamgast a Gurmán.

Vychytané.cz - fotky, fotoreporty, akce, parties     Golden Apple Cinema - multikino, Velké kino, kino Květen Zlín-Malenovice    
Gastro Novotný        
O nás | Reklama | Spolupráce | Kontakt
(c) Jaroslav Střecha, 2017, design DesignLabs.cz, úprava kódu a programování SPmedia.cz